Hvordan kan det være

Dette emne indeholder 24 svar, har 16 stemmer og blev senest opdateret af  Jan Pedersen 1 år, 1 måned siden.

Viser 20 indlæg - 1 til 20 (af 25 i alt)
  • Forfatter
    User
    Gæst

Som ny golfer (Hcp 44) støder jeg tit på den oplevelse at det går fint på driving range, kan ramme med både driver og jern og wedges.

Men når jeg så kommer ud på banen for at spille går det tit meget blandet med til tider gode slag, men meget ofte dårlige slag hvor bolden ryger både til højre og venstre, i rough osv. osv. For slet ikke at tale om alle de gange hvor jeg topper bolden, rammer jorden inden bolden.

Det er pænt frustrende

… til et liv med golf.

Jeg er mere afslappet på range end på banen, og du står konstant i samme leje… Det gør du ikke på banen og det kan godt snyde os nye.

Det er ihvertefalde min oplevelse.

jeg snakkede med en lav handicapper der stod og drivede ud på range. Jeg roste hans drives og han fortalte mig at der også for lav handicappere er stor forskel på range og banen… Når han står på banen vil han gerne give den lidt ekstra gas, og det resultere nogen gange i ringere slag.

Thure

Så har man tendensen til at glemme de dårlige slag på rangen, og huske dem på banen 🙂

har svært ved at overføre indlæring fra et sæt omgivelser til et andet – fra rangen og til banen. Og det er fordi du træner og slår bolde på rangen på en helt anden måde end når du er på banen.

F.eks så slår du sikkert 10 bolde i minuttet, du laver sikkert ikke din pre-shot rutine, du har sikkert ikke engang et mål du skal slå efter (grovft sagt) og når du slår et dårligt slag så skynder du dig slå en ny, så du kan få den dejlige følelse i kroppen af at ramme bolden godt. Og tit evaluerer vi forkert mht. et slag – det var et rigtig godt slag for den var herre-lang og ramt perle (men du "glemte" lige at indse at den var 70 m. skæv fra der du sigtede)

DET du skal gøre er at efterligne på rangen alt det du går på banen. Dvs. du skal have et mål både retning og længde), du skal lave den pre-shot rutine du har på banen (du skal have samme fokus, koncentration, tage din tid til at grippe ordentligt, stå rigtigt, stå bag bolden og finde målet osv). Og det vil sige at du ikke bare "tonser" 13 spande bolde afsted når du træner men, slå måske kun én spand på 1 1/2 time.
    Når slaget er slået skal du evaluere om slaget var godt, retnigen, længden, boldflugt alt det som du gerne ville have bolde til at gøre.

På den måde vil du lettere fysisk og mentalt kunne tage det gode spil fra rangen med ud på banen.

JC…vel talt. Jeg tror at du har ret i meget af det du anfører.

Personligt har jeg slet ikke fokus på længden på rangen. Boldene flyver jo ikke helt så langt som de "rigtige"….. jeg fokuserer på boldtræf og retning.

Jeg tror også at rigtig mange føler, at jo flere spande bolde de kan sende afsted på kortest mulige tid – jo bedre.

Det er rigtigt at den måde vi træner på er vigtig i forhold til det vi træner på. Og rigtig mange bliver bedst til rangegolf, og kan ikke overføre de gode slag til banen.

Både Pia Nilsson og Bob Rotella fortæller om vigtigheden af det som JC skriver i sin post. De går så langt at de siger at man aldrig bør slå identiske slag i træk, det har vi jo sådan set heller aldrig ude på banen. Dvs vælger man at slå to slag i træk med det samme våben så skal du i det mindste ændre målet eller boldflugten osv.

Davis Love siger at han altid kun puttetræner med 1 bold……..du får ikke 2 chancer ude på banen…….

for de pæne ord 😉

Jeg har lige et andet fif også mht. at slå et skidt slag på banen.
    Jeg hørte fiffet af Harrington – da jeg engang var heldig at spille nogle huller med ham.

Han sagde, at folk tit på rangen – lige inden de skal ud på runden – gerne vil slutte af med et godt slag. Og hvis de ikke gør det, så panikker de og slår 5-6 hurtige og ofte dårlige slag. Det er som om det sidste slag på rangen ligesom sætter dagsordenen for ens runde.
    Det skal man vende sig af med og lære at acceptere et dårligt slag og komme videre – det er man nød til på banen (der for man ikke lige 5-6 ekstra chancer til at gøre det godt). Der kommer altid nogle dårlige slag på banen – både for amatører og pro’er – og det er vigtigt at kunne acceptere det og komme videre og have 100% fuld dokus og positivitet på det næste slag.

User
    Gæst

Tak for de gode råd.

Når jeg skal på driving range senere idag vil jeg bestemt tage mig bedre tid til hver eneste bold (har nok haft en tendens til at ville skyde så mange bolde som muligt), også håbe at kunne overføre noget af det til banen.

Synes det gik nemt i starten, gik fra Hcp 54 til 44 på en lille måned, men nu er det blevet sværere at komme videre ned.

… har en trænings metode hvor man spiller banen fra rangen. På banen slår du jo heller ikke en spand 7 jern i træk. Hvor tit slår du 6 drives i træk på banen? Forestil dig hullerne og forhindringerne og spil dem. Slår du normalt driver på 1. trækker du den op og tæver den afsted. Slicer du den kort i højre hvor der normalt er høj rough. Må du slå det næste slag efter det bolden lidt tilbage i stancen og kortere jern. Hele tiden forestiller du dig banen fra dit leje og overfører det til rangen. Du kan såmænd også chippe, men det plejer jeg ikke selv.

Med det navn burde du jo slå super slag, hvad går galt?

Anyway, een ting er afslappet at stå og slå eks 10 slag i træk med dit 7 jern, som alle er fine; samme slag efter en pind på banen ville have forskellig flight, længde og landingssted, men med mindre du træner fokuseret på driving range, så får du ikke checket forskellene

På banen er det yderst sjældent at man få samme slag flere gange i træk, så er det som regel fordi man har slået en bold væk eller OUB….og når du gentager en bevægelse, så er det nemmere at repetere den indenfor kort tid end efter eks 15 min

Endelig er du klart mest afslappet på driving range, hvor et mishit ikke betyder så meget

… i, at det er formålstjensteligt at skifte jern hele tiden på rangen.

Når jeg går på rangen, så har jeg et par ting, som jeg som regel har fået med fra undervisning fra pro’en og som jeg ønsker at ændre/forbedre. Det kunne være tilbagesvinget med driveren, eller sigtelinien med 52’eren, når jeg puncher mod 100m. At træne detaljer virker for mig bedst ved gentagelse, finde frem til det rigtige og gøre det en del gange, så det bliver en mere naturlig del af svinget. Jeg kan ikke få sådanne ting ind i svinget ved at gøre dem een gang og straks skifte udfordringen ud med noget nyt.

Angående det her med at spille dårligere på banen end på rangen er man selvfølgelig lidt mere "pumpet" på banen – det kender vi alle. For mig trænes dette bedst på banen ved netop at være opmærksom på dette og ikke bliver "over-tændt". Det samme gælder ved dårlige slag.

Jeg kan ikke se, hvorfor man skulle "simulere" banen på rangen. Hvis der er noget jeg kan opnå ved dette, så må jeg da endnu bedre kunne opnå dette ved at spille banen – og det ville jeg så gøre.

User
    Gæst

Jeg er ny golfer fra i år,så jeg suger til mig når i "gamle rotter " kommer med nogle tips.

@JC.
    Det lyder rigtigt supert det du skriver.

Som helt grøn har jeg i et stykke tid praktiseret min træning som du skitserer.
    Det har ,for mig , betydet at jeg har kunnet se og mærke en tydelig forbedring.
    Jeg bruger blot en enkelt spand og "tildeler boldene" til de jern jeg har med til min træning.
    Jeg har kun en 3-4 forskellige jern med.
    Jeg giver mig selv nogle opgaver for at øve præcision,længde m.v.
    Bagefter er det over og øve indspil efter samme recept.
    Det jeg synes at man skal vende sig til er overgangen fra måtte til græs.
    Det kunne være rigtig godt hvis man havde mulighed for at øve sig i at kunne slå ud fra græs.

Måtter, en evig irritation for mig

Jeg tager lidt tørv efter bolden og en måtte er typisk flad efter maks 1 måned de fleste steder og hård som beton

Så enten lærer du at tage bolden rent uden andetend meget lille tørv. det kan så være en fordel at lære at slåtil bolden sådan, vil mange mene, eller også teer du lige et par mm op med en gummi tee, simulerende at bolden hviler på græsset på fairway

3 gummitees i forskellige højder fåes fra 20 kr og opefter i Bilka eller div shops, klip evt een til den højde der er relevant på din hjemmebane

At tage bolden rent er nu en god øvelse, men jeg foretrækker at bolden hviler som på en god fairway

User
    Gæst

Måske er mine jern slet ikke grafit, men kryptonit.

Spøg til side, tak for gode råd.

nu der nævnes indspilsgreen, vil jeg lige høre om andre har spottet samme tendens som jeg.

På min klubs indspilsøvebane er der stort set aldrig folk. Lige gyldigt hvilket tidspunkt man dukker på på. Det er altid de samme 3-4-5 personer man ser….

Jeg er selvf. glad for det…for så kan man brede sig – men jeg forstår ikke at der ikke er flere der spenderer noget mere tid på den del af spillet.

Jeg har aldri prøvet at simulere spillet på banen, men slået 8-10 bolde med ett jern før jeg skifter. Neste gang skal jeg prøve noget andet som jeg har kommet i tanker om efter å ha lest denne tråd.

Godt varmet opp, slår jeg med Driver, 2.slaget med et jern efter ønske, 3 slaget en wedge efter ønske, for så at gentage det hele.
    Det må vel blive omkring som at simulere spillet på ett par 5 hull ?
    (synd man ikke kan putte til sist 🙂

Det som undrer mig er at mine lengder med wedger er KORTERE på banen end på rangen, men det har jeg vennet mig til, så noget problem er det ikke, men jeg undres hvorfor. Jern,wood, og driver går noget lengere på banen end på rangen, så der er det modsatt.

mon ikke det er fordi du på banen tager en større tørv med end du gør fra måtten (!) ?? Det giver vel alt andet lige et kortere slag.

User
    Gæst

Tak for dit råd.
    Jeg vil prøve at variere mig.
    Jeg har et par gummi tee`s liggende.
    Men fortrinsvis vil jeg prøve at tage bolden rent.

Ja ditt svar er logisk men passer ikke for mig. Det er yderst skjelden jeg tager turf overhodet. Som oftes laver jeg kun en bitte "brandskade" men ingen turf. Jeg TROR det er at wedgen bouncer i måtten, og på den måde får lidt ekstra, noe jeg ikke får "hjelp" til på banen, men det er kun en tanke jeg har. Men som tidligere sagt er dette ikke noget problem, bare noget jeg undres over.

Fullt sving med LW fra måtter ca. 55 meter carry, på banen ca. 45 meter, altså ett jern kortere.

Dette er i øvrig en spennende tråd. Treningstips er alltid velkommen, og JC har inspireret til noget nytt for mig her.
    Fra tidligere idrett ved jeg jo at kvaliteten på treningen er det afgørende, ikke kvantiteten, med mindre det er for at tabe sig i vægt 🙂 (jeg kan godt bruge det og :-O)

Viser 20 indlæg - 1 til 20 (af 25 i alt)

Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.

Der er lukket for kommentarer.