Den hellige gral. Del 1

Dette emne indeholder 35 svar, har 12 stemmer og blev senest opdateret af  Jan Pedersen 8 måneder, 4 uger siden.

Viser 16 indlæg - 21 til 36 (af 36 i alt)
  • Forfatter
    User
    Gæst

Det lyder ret ens. Dog er "mit" system med fokus på begge hænder.

Og ja så længe fokus bevares på hænderne, specielt i starten af nedsvinget, så kører det bare. Vildt solide træf.

User
    Gæst

Det er sgu da meget godt Denny.

Måske jeg skulle have lidt mere fokus på netop det. Jeg ved mange har tendens til at holde for hårdt med de to bagerste fingre også selvom de tror de holder blødt. Det er nok meget naturligt da vi jo lærer at "hæfte/hægte" med de to bagerste fingre og med en hånd og de to fingre kan svinge køllen/jernet nemt…….

Min smuttanke sker nok mest med højrehånden og dermed kan det godt tænkes at mine mishit skyldes det. Så spændende næste gang jeg skal ud om jeg kan finde ud af det… Jeg er heldigvis ikke så langt fra det du beskriver. Så, burde hurtigt kunne mærke/se om det er vejen frem for mig :o)

Jeg spiller faktisk god golf i øjeblikket, men pga jobskifte og afspadsering og….har jeg også i snit spillet en runde ca hver 2. dag de seneste 6 uger og det hjælper også.

Den megen golf stopper så NU pga nyt arbejde, mørke og vinter….så det bliver spændende at se hvad der hænger ved til foråret – når alt nu åbner helt op igen.

På den ene side hjælper det at roughen de fleste steder er klippet ned (er ikke så meget i den for tiden), på den anden side er det surt at finde sit gode drive i en sucker 205 m ude…tænk hvis den var trillet ud :o)

(er i øvrigt indenfor de sidste 2 mdr gået fra 11.0 til 9.8 i handicap og går i snit 2.8 slag mindre i okt-nov pr runde end jeg gjorde i aug-sep – derfor tør jeg også godt binde af med at lege lidt mere med svinget i de weekender der kommer henover vinteren hvor der kan spilles golf. Eller noget der ligner.
    Men mere om det i refleksioner over sæsonen når året er gået)

Jeg har egentlig den fornemmelse korrekt eller ej, at jeg udfører et baghåndsslag med min venstre hånd (er højrehåndet).

Altså er fornemmelsen at min venstre arm er den drivende og den højre blot styrende. Om det motorisk er korrekt aner jeg ikke, men skulle jeg for sjov vælge at spille kun med 1 hånd ville det ubetinget være den venstre.

Mht. hvor meget og hvordan der skal grippes så har jeg heldigvis fra starten holde med spidsen af fingrene (der der er relevante) og ikke grippet helt inde i midten af hånden og det er for mig at se et godt sted at starte, at få grippet mere mod spidsen af fingrene. Det giver i hvert fald mere power og naturligvis også mere fleksibilitet man skal kontrollere.

Mit interlock grip er svært at sætte sig ud over, jeg har ikke rigtig lyst til det når spillet trods alt har forbedret sig en del over de seneste 2 sæsoner, jeg har brugt lang tid på omlægninger og spillet mange frustrerende dårlige runder, og vil i 2013 i hvert fald ikke ændret markant på grip, sving eller vægtfordeling. Oven på 2 sæsoner der har været investeret i ændringer (spillet har først rigtigt siddet der efter sommerferien) vil jeg forsøge at finpudse og små eksperimentere i 2013 og se hvad det ender med. Så kan jeg lege videre fra okt-nov med nye ting :o)

Lidt det samme jeg gør med venstre. Har følelsen af at venstre underarm trækkes igennem svinget og ligesom styrer svinget. Min smuttanke er at få fornemmelsen for højrehånd og fart i svinget igen. Når svinget blivet lidt krampeagtigt så kommer der lige 5-6-7 øvesving/"øvesmut". Så kommer jeg på sporet igen…..

Men det er jo nok igen det der med at glemme alt andet end lige en enkelt ting. For resten kommer jo med af sig selv. Hvis man vælger at holde fokus på højre albue, vægtfordeling, skuldre eller en anden ting i svinget, så vil jeg mene at man holder fokus på en ting der ikke af sig selv får de andre dele i svinget med automatisk.

Det er jo lidt underligt med golf. Når det kører derudaf og man føler det er nemt (måske – FOR nemt)…. så, går vi igang med at finde nye muligheder for udvikling. Og så ender vi samme sted igen….. i krise.

Enig i fornemmelsen.

Og rent psykologisk er der dem der søger udfordringer og dem der søger at undgå udfordringer – groft opdelt.

Jeg er ikke en adrenalin junkie, men kan godt lide at gøre de ting jeg gør så godt mine evner nu rækker til. Og golf har den fordel at det ikke gør noget hvis en forandring er lang tid om at manifestere sig. Dårlige runder, skidt spil, men ingen døde og ingen sårede (andet end på forfængeligheden og skr.. op med den).

Så længe man altså ikke skal leve af sporten.

Selv den bedste frisparksskytte i fodbold forsøger at videre udvikle sit spark, her er der godt nok en modstander der kan læse sparket og forberede sig på det, men det er næppe det der driver en mand til at bruge mere tid. For tænk nu hvis man lige…

Hørte en kommentator udtale at GOLF staves H-V-I-S

Hvis jeg havde undgået….
    Hvis den lige var blevet…
    Hvis ryggen ikke….

Og uden udvikling bliver ting også uspændende, ikke al udvikling og forandring viser sig at være godt, men noget må man vove indimellem.

Spillede et par turneringer i foråret hvor INTET sad.

Jeg stillede op i klubbens Pink Cup, godt formål, vel vidende at jeg stort set ikke ville ramme bolden godt en eneste gang. Men det var en hyggelig runde og de 2 damer jeg gik med morede sig meget over mit spil og de i alt 18 points jeg fik skrabet hjem :o)

Men når alt fader eller toppes, fordi de sidste mange års sving er væk og erstattet af noget en begynder har svært ved, så må man imødese den slags runder. Men vi grinte meget, alle 3 – der er jo ikke rigtigt andet at gøre.

User
    Gæst

Det er slet ikke i hænderne ,overhovedet ikke,,, det er i højre skulder , har lige talt med en der carryer den over 300 som ingenting , siger han , han er eks, bokser ,det drejer sig om at trække din højre arm samtidigt med et massivt pres med højre skulder, han har kæmpet mod ham der har rekorden i longdriving. Og blev nr 2 , det er ikke helt dårligt,,
    Jeg har ikke selv afprøvet det ,,men det kommer,

User
    Gæst

Jeg kan huske, at jeg læste dit indlæg her i november, og at det med det samme gav mening for mig.

Jeg tog langbanekort i oktober, og har stille og roligt i oktober og november bevæget mig fra hcp71 til 49. Jeg har i frostpauserne øvet sving uden jern – bare med et grib og med fokus på hænderne.

Nu har jeg spillet i tirsdags og i dag, og lavet henholdsvis 53 og 49 points. Jeg fokuserer udelukkende på hænderne – resten af kroppen understøtter bare. Jeg kan nu slå lige så langt med mit 5-jern som jeg før gjorde med min driver.

Jeg har dog en smule svært ved at få det overført til driver og 3w. Alle jern fra 5-sw fungerer markant bedre, efter at fokus er ændret.

Så egentlig vil jeg bare takke dig for at dele det, Tijår. Jeg er sikker på, at når de sidste 6 huller også er til sommergreen, så rasler hcp ned.

User
    Gæst

At jeg var lige så god til at spille golf, som at slå søm i.. men det skal dælme prøves, det her.. tak Tijår.

User
    Gæst

Har arbejdet en hel del mere med konceptet og har tænkt mig snart at komme med en opdatering i en ny tråd.

Har selv fået endnu flere aha oplevelser og mit spil er blevet meget mere stabilt. Trods vinteren er det lykkedes mig at spille 6 x 9 huller. De to sidste kun 5 over par. I frost og kun tre uger efter jeg brækkede armen på en ski ferie.

User
    Gæst

Tillykke med der gode resultat

Jeg har spillet 4 runder i starten af 2013, 33 til 37 points, heraf 2 EDS tællende.

Og denne tråds budskab har været med rundt, så trods nyt arbejde i december, masser af lange dage, sne og ingen golfræning, så er der stadig noget om det.

I morges var jeg så nede at spille lidt. Samle bolde op på driving range, slå dem ud (de er altså noget døde i det når de nu har været frosne stort set 2 mdr…) med fokus på hænderne, godt træf men igen, fornemmelsen er at man slår til en sten, ud på banen og slå bolde ud i sneen (tager lidt tid at finde dem igen) mens jeg for hvert slag slog 3 prøvesving med fokus på hænderne, trods skod bolde (farvede GO bolde), kulde, … god længde og kontrol og en rimelig runde, nu er det også godt 5 uger siden jeg sidst var ude at spille.

Tilbage på driving rangen med endnu en spand kolde bolde fik jeg så lagt højre hånd mere over den venstre, jeg er de seneste 2 sæsoner gået fra et meget stærkt grip til et neutralt grip og der gør det en væsentlig forskel om højre hånd er ovre eller næsten ovre – og bom bom bom så var slagene fra de gode runder der igen med alle de jern, køller og driver jeg slog med.

Dejlig oplevelse! Personligt tænker jeg også over at venstre skulder skal være under hagen i tilbagesvinget og højre skulder under hagen i gennemsvinget, så ender jeg med en fin lille draw. Og slog mit 7 jern, som jeg fokuserede mest på, lige en smule længere end jeg gjorde i efteråret, hvor der trods alt var mere respons fra boldene.

Så…plus grader NU så vi kan komme ud på den rigtige bane, et super godt drive der ligger 1 m fra nedslaget er bare ikke ok

User
    Gæst

Konceptet her udelukker slet ikke f. eks. fokus på at få venstre skulder under hagen.

Jeg opdagede at jeg godt kunne få skulderen under hagen ved at kun at fokusere på hænderne, men også lige arbejde med hvilken positioner hændern skal nå, så den ønskede rotation (venstre skulder under hagen.

Ved at føre hænderne mere opad i tilbagesvinget så gjorde jeg mit svingplan mere lodret, hvilket resulterede i at venstre skulder søgte mere "ned" under hagen.

Ved at føre hænderne mere "rundt" blev svingplanet mere fladt og venstre skulder kom knap så meget ned under hagen.

Jeg opdagede at jeg ved at variere mellem disse svingplaner, kunne jeg arbejde med om jeg ville fade eller drawe bolden. Det mere lodrette plan er mere tilbøjelig til at give fades. Det fladere draws.

Der skal små justeringer til. Det skal ikke overgøres. Det fede for mig er at ved at beholde fokus på hvilket plan hænderne skal følge, har jeg kunnet "ændre" mit sving uden frygt for at miste fornemmelse for det gode impact.

Det, som trådstarter mener, er altså, at selve køllen er din forlængede arm og at du mentalt overfører dine hænders bevægelse ud i køllehovedet? – hvis du forstår.

Viser 16 indlæg - 21 til 36 (af 36 i alt)

Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.

Der er lukket for kommentarer.