Den hellige gral. Del 1

Dette emne indeholder 35 svar, har 12 stemmer og blev senest opdateret af  Jan Pedersen 11 måneder siden.

Viser 20 indlæg - 1 til 20 (af 36 i alt)
  • Forfatter
    User
    Gæst

Her er min tolkning af de gamle instruktionstekster jeg fandt.

Kort og godt er det: ”Et golfslag skal udføres med hænderne”.

Det eneste en golfspiller skal søge at opnå, er at opnå impact af slagfladen imod bolden med så høj hastighed som muligt samtidig med at spilleren bevarer kontrollen. Kontrol af slagfladen opnås udelukkende med hænderne.

Hurra, hurra det mente jeg nu ikke der var noget særligt epokegørende over, men så fulgte de informationer, som jeg tror, er blevet overset og glemt siden dengang.

Alle kroppens øvrige dele (arme, skuldre, hofter, ben osv.) vil automatisk understøtte de bevægelser eller handlinger man søger at udføre med hænderne. For mig tog det lige lidt tid før meningen med dette sank helt ind.

Forestil dig at du skal slå et søm i med en hammer. Du tager slet og ret hammeren og prøver at kontrollere hammerens slagflade til at ramme (impact) sømmet så præcist som muligt og med så stor hastighed som mulig uden at kontrollen opgives. Du vil ikke bruge et sekund på at overveje din vægtplacering, din arms bevægelser, skuldrenes, hovedets placering, hofterotation, længden på tilbagesvinget osv. Du skænker overhovedet ikke disse lemmers bevægelser nogen som helst opmærksomhed.

Men det betyder ikke at alle andre dele af kroppen står stille og at kun hænderne bevæger sig. Hvis du prøver efter vil du konstatere at disse helt automatisk understøtter dine hænders bevægelser.

Det vil sige at det eneste en spiller skal koncentrere sig om er at bruge hænderne til at kontrollere jernets slagflade til impact med så høj hastighed som muligt. Tesen er at man kun kan koncentrere sig om en ting ad gangen. Dette er hvad spilleren skal fokusere på. Han skal glemme alt om strakte arme, vippen med håndled, vægtskifte, rotation osv. Dette vil følge helt automatisk, når man bruger hænderne korrekt.

Selvfølgelig var jeg skeptisk. Så simpelt kan det ikke være… Vel?

Men eksemplet med hammeren gav mening. Jeg har slået til mange søm i mit liv og jeg har aldrig brugt anden teknik end at kontrollere hammeren med hænderne. Jeg har aldrig brugt et sekund på at ”forbedre” min teknik ved at fokusere på vægtskifte, strakte arme, håndled, hovedets position osv. Alligevel har jeg slået forbavsende mange søm i og jo mere jeg brugte en hammer jo bedre blev jeg faktisk til at slå søm i (hvilket bestemt ikke altid vart tilfældet med min golftræning).

Så jeg tænkte: ”jeg prøver lige”. Ignorerede alle de normale svingtanker og fokuserede udelukkende på at hænderne skulle kontrollere slagfladen til impact. Og første forsøg… smaaaaaaaaaaaaaaask. 2. forsøg… smaaaaaaask. Det blev ved. Næsten ingen mis-hits. Og en impactfornemmelse jeg kun sjældent har prøvet før. Og ikke nok med det. Jeg bemærkede at min krop rent faktisk endte op i den mest perfekt balancerede position med vægten på det strakte venstre ben og højre fod smukt ”drejet” op, så den hvilede på tåspidserne og hele sålen kunne ses.

Der er selvfølgelig lidt mere til det her, såsom grib m. m. men da dette indlæg allerede er blevet for langt, vil jeg tage det op senere.

User
    Gæst

I over 30 år har altid fokuseret på samme måde , som du beskriver, dog kan man ikke sige til en nybegynder ,at han skal slå søm i , jeg tror det grundlæggende skal være på plads, men det er fuldstændig rigtig ,man fokusere for meget på alt muligt andet, end det simple ,

User
    Gæst

må nok et tur forbi range i weekende 🙂

User
    Gæst

At se alle de mange mænd med hammer og søm på rangen i morgen. Skal nok ikke gå med bare fødder 😀

Spøg til side – de bedste slag slås helt klart, når man IKKE tænker over vægtskifte, tilbagesving, greb osv…

User
    Gæst

Det var dagens bedste bemærkning…:-)

User
    Gæst

Som sagt er der mere til det her end første indlæg.

Det bemærkelsesværdige for mig var ikke at lade alle andre tanker ude, men at fokus på at kontrollere impact med hænderne automatisk bliver understøttet af kroppens andre dele.

Ved dårlige træf skal man "blot" fokusere på at genvinde kontrol med hænderne. Ikke gå op i om man har begået i nogle af de andre elementer i et golfsving. Det vil blive rettet automatisk når man genvinder kontrol med hænderne.

Men som sagt. Der er mere. Ville bare starte med grund-elementet.

User
    Gæst

for jeg er faktisk ret god til at slå søm i…. 😉

Nej – alvorligt – så tror jeg faktisk Tijår (godt jeg kan skrive det, fremfor at skulle sige det 😉 ) har noget essentielt her.. vi tænker for meget.. prøv at se på alle de små junioer.. de ved slet ikke, golf er svært – derfor spiller de så godt 🙂

det er sagt på mange måder gennem tiden

-keep the lag
    -fokuser på at ramme bolden og køllehovedets kontakt med bolden
    -koncentrer energien i bunden af svinget

Lyder ganske fornuftigt men er dine approachvinkler ind til bolden skæv, er der noget andet end hænderne du skal arbejde med.

Hjernen har dog godt af nye tankemønstre hvilket kan gøre at et andet fokus får bragt eens sving over i en anden bane så man ikke år ud og år ind laver der samme fejl

User
    Gæst

Mht. approachvinklerne så er det nok derfor at denne metode gik hen og blev udråbt som kontroversiel.

Filosofien hævder at hvis approachvinklerne ikke er korrekt er det fordi du gør noget forkert med hænderne. Deri kontroversen. I forhold til moderne svingfilosofier er der byttet rundt på årsag og virkning.

I den undervisning jeg selv har fået prøvede man at rette en forkert approach ved at rette på andre dele af proppen. Altså at årsagen ikke er hænderne. I denne filosofi er det omvendt. Hænderne anses som årsag til forkerte kropsbevægelser. Hvis du retter på hænderne eller mere præcist kontrollen af hænderne, vil de andre dele af kroppen af sig selv understøtte en kirrekt approach.

På mine egne tests ser det ud til at holde stik. Det går det helt sikkert mere simpelt for mig.

Men det er nok individuelt.

Jeg anvender hænderne langt mindre end min golftræner anbefaler. Og end Tijår V skriver.

Årsagen ligger tilbage i tiden, brugte jeg mine hænder meget steg fejlraten og specielt havde jeg en slem tendens til at hooke med min driver. Antallet af ramte greens var heller ikke imponerende. Men jeg slog hel…. langt med min driver når jeg en gang imellem ramte den perfekt.

Ved at tage noget af hænderne ud af spil (vel 1/3 mindre brug af hænderne) kom det hele til at passe og jeg gik nok 1/2 jern eller mere op for samme længde, men til gengæld spillede jeg mere præcist.

De seneste 2 sæsoner har jeg så fulgt anbefaling fra min træner, der er en del der er lavet om, grip, stance, tilbagesving,…men mine hænder sætter og anvender jeg ikke mere end jeg har gjort tidligere.

Det giver naturligvis mindre længde men bedre træfsikkerhed. Eksmeplemvis gik jeg i snit 23 m ned i længde med min driver alene (gennemsnit af de træf jeg selv betegnede som gode – rent subjektivt). Men ramte flere fairways eller semi’s.

Hen over vinteren vil jeg da prøve ikke alene at holde lag’et længere, det er en fejl jeg typisk begår og som træneren også har været efter, men samtidig forsøge at bruge hænderne mere, med lidt held og flid kan timingen blive i orden og jeg kan måske beholde både præcision og længde og få mere kontrol på stop af bold på green. I hvert fald til foråret når greens er tøet op igen :o)
    Og måske giver det mere længde, det er nemmere at få kontrol over bolden til green med et kortere jern, i hvert fald hopper den mindre rundt på green ift hvor den lander, det er specielt vigtigt på meget faste greens.

Er det ikke lidt filosofien fra "Nail it"?

Som basalt handler om at forstille sig et søm i bolden, og med jernene står "sømmet" lidt skråt, så man skal slå ned i bolden og med driveren er "sømmet" horisontalt i bolden, så man kommer vandret ind til bolden.

http://www.ehow.com/video_2357752_down-swing-hammer-golf-swing.html

Mvh Mads

User
    Gæst

Jeg kan se ligheden men det er nu ikke helt på den måde. Det jeg fandt chokerende var egentlig mere synspunktet at hænderne er årsag, resten af kroppen følger hvad du forsøger at gøre med hænderne.

Sådan kan man nok godt udlægge det klip du viser her. Men det med sømmet og hammeren var mere et forsøg på at demonstrere princippet i at det er kroppen der følger hænderne og ikke omvendt. Man ville aldrig prøve at slå et søm i ved at fokusere på benene, fødderne, hofterotation eller lign.

Forstår godt din pointe. Der er nok ikke mange der ville have lært at cykle, hvis man skulle lære det efter samme metode som man lære et golfswing! 😉

Mvh Mads

jeg foretrækker at lade hænderne være en reaktion på kroppens aktion.
    Hænderne er sidste led i et golfsving.
    Forestil dig du står med hænderne over hovedet.
    Første aktion er nederst, dvs ben.
    1. vægtskifte
    2. hoftedrej
    3. skulderdrej
    4. hænder

Ligesom en optrukken elastik der udløses.

Ønsker man et lavere slag kan man, udover at lægge bolde tilbage i stancen, bare tænke passive hænder i svinget.

Så er det hændernes position i forhold til bolden der menes, eller på hvor meget hænderne arbejder man skal tænke på i denne teori?

Specielt i chipning og halve pitches anser jeg det som en halv katastrofe at have fokus på hænderne. Lad kroppen styre svinget og lad hænderne følge, så er der consistency. Er den højre hånd lidt for aktiv risikerer man alle slag, selv en lundborg med hat

User
    Gæst

Det er fokus på hænderne der menes. Faktisk er princippet næsten det samme som den teknik du beskriver. Men i denne teknik er det hænderne eller helt præcist fingrene (pegefinger og tommeltot), der starter rækkefølgen.

I del 2 har jeg beskrevet en en øvelse hvor man skal lave en waggle hvor man fokuserer på at holde mest fast i køllen med pegefingeren og tommeltotten på hver hånd. Man skal prøve at tage køllen tilbage bare med disse 4 fingre. Først som en waggle, få noget fornemmelse af hvordan det føles også gradvist lade wagglen gå over i et fuldt sving.

Når man har startet tilbagesvinget på denne måde skal man bevare fokus på at bruge hænderne til at få slagfladen på køllen ned til impact.

Bemærk at det er fokus på hvad der starter tilbagesvinget og ned-svinget. Håndled, arme, skuldre, hofter, knæ og fødder "følger med". Man skal ikke prøve at slå slaget kun med fingrene. Alle de andre elementer følger med.

Men det er måske lidt misvisende at sige de "følger med". Det der sker er faktisk at håndled, arme, skuldre, hofter, knæ, fødder og vægtskifte automatisk vil understøtte den bevægelse spilleren søger at udføre med hænderne.

Derfor er det eneste man skal fokusere på at få fingrene og hænderne til at bevæges sig korrekt.

Mine egne tests synes at understøtte denne teori. Faktisk føles det som om at alle de forskellige bevægelser i spillet nærmest sker samtidigt.

Har lige en uge med meget lidt arbejde inden jeg starter nyt job mandag, så jeg får spillet et par runder og eksperimenterer bla med mere hånd i svinget

Det giver altså et renere træf, sådan føles det, at hænderne stadig er i bevægelse ved boldtræf

Det giver lidt mere længde, men det er ikke så vigtigt, slagene går altså lige en tak mere lige subjektivt vurderet. Timingen er kikset et par gange, bla havde jeg 2 snap hooks med driveren i dag, men også gode træf der fløj godt derudaf

Jeg går ikke all in på hænderne endnu, men vil vinteren over, hvis vejret ellers tillader golf, forsøge at give mere gas med hænderne, med lidt helt er mit sving stabilt nok til at jeg ikke ødelægger det helt.

Bolde spillet ind til green stopper bedre med mere hånd i træffet, jeg slog 4 bolde næsten ens ind til en green, 2 med mit std slag og 2 med ekstra hænder. De 2 sidste fløj 4 m længere (nedslagsmærker) men alle 4 bolde lå samlet indenfor 2 m så klart mere stop på når der bruges mere hånd. Klart gavnligt når man tænker på længdekontrol så jeg leger videre vinteren over.

Gik 35 points på Ledreborg, første gang over 30 points på den bane for mit vedkommende med ikke meget tril, så ændringen smadrer bestemt ikke min score selv om det stadig virker ‘overdrevet’ med så meget bevægelse i hænderne igennem træffet

User
    Gæst

Det er muligt jeg misforstår hvad du mener med mere brug af hænder.

Min erfaring med denne teknik er at det med hænderne er vigtigt mht. hvad man skal fokusere på når man har taget sin stance. Kun have fokus på hvad man skal gøre med sine hænder og især at få slagfladen til impact med hænderne.

Selv prøver jeg ikke bevidst at skabe mere lag end jeg ellers ville gøre. Det kommer nærmest af "sig selv" går teorien ud på. Waggle-øvelsen er god til at få fornemmelsen af at kontrollere slagfladen med hænderne, men selv prøver jeg ikke at bruge præcise den bevægelse i selv svinget, mere en tilnærmesle til den.

Jeg har også prøvet mig lidt frem med gribbet. Især hvor stærkt eller svagt jeg holder med højre hånd. En position der er mere i retning af neutral, hvor jeg lige kan se en kno, ser ud til at være den bedste. Jeg tror godt man kan prøve sig lidt frem. Bare man ikke gør højre superstærk sådan som mange weekendgolfere gør.

Endelig er det værd at sikre at skuldre, hofte, og fødder er paralelle med sigte linien, når man tager sin stance. Vær opmæsrksom på at vægten er ligeligt fordelt i højre og venstre side og at skuldrene er nogelunde paralelle med jorden. Højre skulder er en anelse tættere på jorden, men slet ikke så meget som jeg havde før. Det er kun nødvendigt at være opmærksom på disse ting når man tager stancen. Ikke når man skal svinge.

Når jeg står rigtigt i rigtig god ballance, så får jeg følelsen af der "er plads bag" skuldrene til frit at svinge hænderne derom. (svært at forklare).

Endelig skal jeg minde mig selv om at fokusere på hænderne og deres "rute" gennem" svinget og virkelig bare stole på at resten af kroppen automatisk gør hvad der skal til. I sær i starten af nedsvinget.

Det er noget jeg skal øve mig på og huske. Men når jeg gør så træffer jeg bare bolden klokke-rent. Jeg har også bemærket at jeg har fået en del mere backspin med dette sving.

PS: Lyder da meget godt med ledreborg

Med hænderne mener jeg hvor meget og hvor hurtigt de bevæger sig igennem træffet – og bevæger de sig for meget slår man bolden med markant skru til venstre

Som jeg slår dem nu mener min træner jeg kan få mere længde og kontrol ved at bruge dem mere, men det er så en ændring jeg skal arbejde lidt med

Brugte det i dag på Greve og gik 38 points, så ligefrem ødelægger mit sving gør det jo ikke…

…….er min svingtanke :o)

Det har jeg beskrevet før i en anden tråd for meget lang tid siden. Det minder lidt om det du beskriver med fokus på fingrene og glemme resten……. ligesom når vi slå smut. Dog bruger man kun en hånd når man slår smut med sten, men stadig "kun" pegefinger og tommeltot.

Det der ofte går galt for mig i forhold til hvilke fingre man skal holde trykket med er når jeg pludselig tænker på andre ting i svinget end KUN "smuttanken", er at jeg kommer til at holde trykket med lillefingeren og ringfingeren med begge hænder.

Så jeg kan genkende det du beskriver og relatere det til mit eget.

:o)

Viser 20 indlæg - 1 til 20 (af 36 i alt)

Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.

Der er lukket for kommentarer.